חשוב שעסקים, שאינם מעסיקים מנהל/ת שיווק במשרה מלאה, יקבלו ייעוץ שיווקי מיועץ מומחה. יועץ שיווק מקצועי יציע חשיבה חדשה ואובייקטיבית בנושא בניית אסטרטגיית השיווק המתאימה לעסק שלכם. ליועץ השיווק נסיון מקצועי ותוצאות מוכחות במגוון של חברות ותחומים.
יועץ שיווק יכול לעזור לשפר את ביצועי השיווק של העסק, למקסם את התוצאות עם תקציב השיווק הקיים, לפתוח בפניכם שווקים חדשים ואפילו לשמש כמחלקת השיווק של העסק במיקור חוץ (Outsourcing). בחירת היועץ הנכון הינה אפוא קריטית להצלחת שיווק העסק.
איך תדעו שאתם צריכים יועץ שיווק
- אם אתם מתקשים לעמוד בקצב העלאת תוכן לאתר האינטרנט, הבלוג והפעילות ברשתות החברתיות.
- אם העסק מתפתח ואין לכם זמן להשקיע בכל ערוצי השיווק שהעסק צריך. עד עכשיו הסתדרתם בכתיבת פוסטים, ואחת לתקופה העליתם מאמר לאתר אבל ככל שהעסק מתפתח הצרכים שלו גדלים, וגם הצרכים השיווקיים.
- אם אתם מבינים שכמנהלים אין לכם זמן להשקיע בשיווק כי אתם עסוקים בפיתוח ותפעול העסק.
- אם אתם מבינים שלשיווק יש קשר ישיר לצמיחה של העסק אבל הידע שלכם בשיווק לא מספיק כדי להקפיץ את שיווק העסק.
- אם אתם עושים פעולות שיווק אבל הן לא מביאות אתכם ליעדים שהגדרתם.
תפקידו של יועץ השיווק
יועץ שיווק הוא קבלן עצמאי שנשכר להגברת המודעות והחשיפה למותג העסק שלכם באמצעות אסטרטגיות שיווק שונות ויישום של תכניות שיווק שנגזרות מהאסטרטגיה.
היועץ מסייע ביצירת תוכנית שיווק מפורטת, בקביעת המסרים השיווקיים של העסק. הוא מגדיר ביחד איתכם המנהלים את קהלי היעד ומתאים את תמהיל השיווקי הנכון ביותר להעברת המסר לקהל היעד המוגדר. כל זאת תוך הלימה עם ערכי הליבה והחזון של העסק.
מרבית היועצים מעורבים גם ביישום אסטרטגיית השיווק. לעיתים הם מבצעים בעצמם את פעולות השיווק (בניהול דף הפייסבוק העסקי, כתיבת מאמרים לאתר האינטרנט, כתיבה ובניית ניוזלטר ועוד) ולעתים הם מפקחים על ספקים חיצוניים נוספים המומחים בתחומי שיווק משלימים.
מטרת העל היא כמובן להבטיח שאתם כלקוחות תקבלו את התוצאות הטובות ביותר עבור מאמצי השיווק.
על מה לשים דגש?
השלב הראשון בבחירת יועץ שיווק הוא לבחון את צרכי השיווק של העסק שלכם:
- האם מה שאתם צריכים הוא הגדלת הנוכחות המותג ברשתות החברתיות?
- האם תרצו להרחיב את קהל היעד שלך לאיזורים דמוגרפים חדשים?
- האם קידום אתרים הוא העדיפות כרגע?
- אולי בניית ניוזלטר חדש לעסק?
הכינו רשימה של מה שלדעתכם נחוץ כדי לקדם את העסק שלכם. בכוונה כתבתי "מה שלדעתכם נחוץ" מכיוון שיועץ טוב, יעשה את מה שתגידו לו אבל יועץ מעולה יקשיב לכם, ילמד את החברה ויציע את האסטרטגיה והתכנית המתאימה ביותר לעסק שלכם. יש סיכוי שהוא ישלול כפעולה דברים שאתם חשבתם שצריכים להתבצע.
כדי להבין שבחרתם את היועץ הנכון, הכנתי רשימה של קריטריונים שיעזרו לכם בבחירת יועץ השיווק:
ניסיון
בקשו מיועץ השיווק להוכיח שיש לו ניסיון בפתרון האתגרים העומדים בפני החברה שלך. למועמדים אידיאליים יהיה ניסיון בעבודה בענף/בתחום שלכם, כך שהם לא יצטרכו להשקיע יותר מדי זמן ללמוד על העסק שלכם.
אם אתם מנהלים עסק קטן, על היועץ להיות בעל ניסיון גם בעבודה עם עסקים קטנים. יועצים שעבדו עם ארגונים, שהם מערכות גדולות, עשויים ליישם פעולות שיווק של החברות הגדולות, שתקציביהן גדולים מהתקציבים שעסק קטן יכול להקצות ויהיה קשה ליישם אותם בעסק שלכם.
יחד עם זאת אסייג ואומר שהמעוף והיצירתיות של היועץ חשובים יותר מההתאמה אם עבד עם עסקים קטנים או עם ארגונים גדולים.
כישורים
יועצי שיווק מפתחים מיומנויות והתמחויות שונות בקריירה שלהם. חפשו יועץ עם פרופיל מיומנויות התואם את הדרישות של העסק שלכם. אם אתם זקוקים לפתח אסטרטגיה לצמיחה, שאלו על היכולות האסטרטגיות של היועץ. אם המטרה היא לשפר את התוצאות מתקציב השיווק, חפשו יועץ עם ניסיון רב בכל ערוצי העיקריים – אינטרנט, רשתות חברתיות וניוזלטר. יועצים עם ניסיון בהשקת מוצרים חדשים או בבניית נתח שוק יכולים לתת דגש על תכנית פיתוח המוצרים החדשים שלכם, אם יש לכם צורך בכך.
התמחויות שונות
ישנם יועצים שיש להם התמחות ספציפית מאוד, מה שהופך אותם למומחים בשיווק בתחום. למשל יש יועצים, שמתמחים בייעוץ למשרדי עורכי דין או לתחום המסעדנות, מטפלים וכו'.
ככל שהיועץ עובד עם יותר לקוחות מאותו תחום הוא בקיא בשיטות השיווק השונות בו ויכול להוכיח תוצאות. התמקצעות בתחום מסוים הופכת אותו למומחה באותה נישה.
נוכחות ברשת האינטרנט
אחת הדרכים להתרשם מיועץ שיווק היא בבחינת הנוכחות שלו בערוצים הדיגיטליים השונים. כל יועץ שיווק רציני ומקצועי ידאג להיות נוכח גם ברשתות החברתיות וגם לתחזק אתר. על יועץ שיווק להוכיח שהוא מיישם את התורה שעליה הוא מטיף או באנגלית – Walk the Talk.
עיינו בפרופיל הלינקדאין שלו, בקרו בדף הפייסבוק העסקי שלו. עברו על התכנים שהוא מעלה בפייסבוק (גם בפרופיל האישי) ובידקו אם הנושאים בפוסטים מתאימים לערכים שלכם. אם תמצאו שהערכים בהם הוא מאמין שונים לחלוטין או נוגדים למה שאתם מאמינים, יהיה לכם קשה לעבוד איתו על בסיס ערכי.
כנסו לאתר האינטרנט של היועץ ועברו על רשימת השירותים המלאה בו. קיראו כמה מהמאמרים בבלוג וגם את ההמלצות.
לאחר שסקרתם את הנוכחות של היועץ ברשת האינטרנט גבשו דיעה האם הוא יכול לענות על הדרישות השיווקיות של העסק שלכם.ד
יחסי אנוש
יחסי העבודה בין החברה שלך ליועץ השיווק חשובים. בין אם אתם תעבדו ישירות עם היועץ או אחד העובדים שלכם, חשוב שתרגישו בנוח לשאול אותו שאלות, לבקש דברים שיעלו במהלך העבודה ויהיה לכם חשוב לקבל עליהם מענה.
בשיחות ובפגישות הראשונות איתו, שאלו כיצד היועץ מתכנן לאסוף מידע ולגשת לפרויקט. שאלו על התוצאות שהיועץ שואף לספק ועל אופן התשלום. עליכם להרגיש בטוחים כי שכירת יועץ תספק ערך לעסק שלכם. בסופו של דבר, החיבור האישי יהווה את הבסיס להצלחת הדרך המקצועית המשותפת שלכם ביחד.
המלצות
מעבר להמלצות שראיתם באתר האינטרנט של היועץ בקשו ממנו המלצה מלקוח שהעסק שלו מבחינת הגודל וסוג העבודה השיווקית דומה לצרכים של העסק שלכם בשיווק.
קחו מספר הצעות
אחרי שבחנתם יועצים לפי רשימת הקריטריונים ורשימת יועצי השיווק הפוטנציאליים הצטמצמה, הגיעה העת לבקש הצעות מחיר.
מומלץ לקבל הצעות מחיר מעד חמישה יועצים שונים, במיוחד אם זו הפעם הראשונה שאתם מזמינים שירות כזה ועדיין אין לכם נסיון בבחירת יועץ שיווק. אם אתם מנהלים עסק קטן, כנראה ששלוש הצעות יספיקו. בכל מקרה, חשוב שיהיו לכם מספר הצעות מחיר, כדי שתוכלו להשוות בין האפשרויות ולבחור את יועץ השיווק הטוב ביותר והמתאים ביותר לכם ולעסק שלכם.
יועץ שיווק טוב רואה את העסק כמכלול, רואה את היעד הבא ויכול להצעיד את העסק שלכם קדימה וזו הסיבה שבחירת יועץ שיווק לעסק היא בחירה כבדת משקל.
מכיוון ששיווק הוא תהליך שאי אפשר למדוד אותו בפרויקט נקודתי של חודש. היועץ שתשכרו את שירותיו ילווה אתכם במשך תקופה ארוכה, הוא ילך איתכם יד ביד ויעזור לעסק שלכם לעשות את קפיצת המדרגה הבאה בשיווק.
*הערה חשובה: המאמר נכתב בלשון זכר מתוך נוחות בלבד. כאשת מקצוע אני מאמינה בחוזקות ובמקצועיות של נשים בתחומים השונים ולכן ראו מאמר זה כפונה אל נשים באותה מידה. בהצלחה לכולם.