המגזר הפרטי והמגזר החברתי לא יכולים להיות יותר שונים זה מזה. עסקים במגזר הפרטי הוקמו על מנת להגדיל הכנסות למקסם רווחים פיננסיים לבעליהם. ארגונים ללא מטרות רווח (עמותות) נוסדו כדי להגשים מטרה חברתית ומבחינה חוקית אסור להם לחלק רווחים.
מנהלים מהמגזרים השונים טועים לחשוב שגם ניהול ושיווק של עסק פרטי שונה מניהול של עמותה. הנחה זו מוטעית מיסודה. ככל שעמותות יאמצו יותר כלים עסקיים לניהול ושיווק, כך הארגון יצליח להגיע לחשיפה גדולה יותר של מסריו וערכיו וכן יממש את המטרה החברתית לשמה הוא הוקם.
בין אם אתם מנכ"לים של עמותה, מנהלי שיווק בעמותה שהגעתם לעשייה החברתית מהמגזר העסקי או יועצי שיווק עצמאים – כדאי שתבינו את ההבדלים המהותיים בין עסק פרטי לעמותה כדי שתוכלו ליישם את כלי השיווק שעומדים לרשותכם בצורה האפקטיבית ביותר למען העמותה.
כדי לבנות אסטרטגיה שיווקית נכונה צריך להבין את ההבדלים בין עסק פרטי לעמותה. כאשר מבינים מה מניע עסק או עמותה קל יותר להציב יעדים עסקיים, מטרות שיווקיות ולבנות תכנית שיווק שתפורה בדיוק לצורכי הארגון.
בואו ונעמוד על ההבדלים השיווקיים העיקריים בין עסק פרטי ועמותה:
1. מטרה עסקית לעומת חברתית
לכל הארגונים (עסקיים ועמותות) יש מטרה ברורה אך במקרה הזה ההבדל בין עמותה לעסק הוא המובהק ביותר.
בעוד לעסק פרטי עשויים להיות מגוון יעדים, המטרה העיקרית שלהם היא לייצר רווח ולפתח מוצרים ושירותים שיהיו בעלי ערך לצרכנים.
המטרה של עמותה, לעומת זאת, היא לקדם את טובת הציבור ומוקדשת לקידום עשייה לטובת החברה או הסביבה (בהנחה ומוציאים מהמשוואה ארגונים פוליטיים).
דוגמאות לשירותים של עמותות: סיוע לקידום ילדים ונוער בפריפריה, עזרה לקשישים, סיוע לבעלי חיים, קידום גיוון בתעסוקה. שירותים אלה כדי לשאוף לפתור בעיות ובעיות חשובות שעלולות לסכן חיים. לכן, הצלחה של עמותות נמדדת במימוש המטרה החברתית – לכמה ילדים עזרו, כמה בע"ח ניצלו.
2. מקורות מימון
אחד ההיבטים החשובים ביותר בניהול ארגון הוא ביסוס שיטה עקבית למימון פעילותו. עסק פרטי יקבל מימון ממשקיעים, בכללם הבנקים, אם יצליח להראות החזר תמורה על השקעה ואף רווחים. מעבר לכך, עסק פרטי משקיע חלק מהכנסותיו ממכירות לפיתוח וצמיחה.
תקציבן של רב העמותות נשען על תרומות פרטיות של זמן (מתנדבים) וכסף, ומענקים ממשלתיים. הרבה ממאמצי השיווק של העמותות מושקע בגיוס משאבים. המשאבים שהעמותה מגייסת ממקורות המימון השונים מופנים ישירות לפעילותה החברתית.
3. קהל יעד
עסק פרטי מגדיר את קהל היעד שלו בהתאם למוצר/שירות שלו ובהתאם לצורך עליו המוצר/שירות עונה. קהל היעד מוגדר עפ"י פרמטרים של אוכלוסיית יעד: גברים/נשים/ילדים; גיל; מעמד סוציואקונומי; העדפות וכו'.
קהל היעד של עמותות הוא הרבה יותר מגוון:
- תורמים – פרטיים, ממשלתיים כדי להגדיל את תקציב העמותה ולקיים את הפעילות בה.
- מתנדבים – מתנדבים חוסכים גיוס כוח אדם בשכר.
- חברי עמותה – הם המוטבים של העמותה שזוכים לקבל ממנה שירותים.
- הציבור הרחב – חשיפה לקהל הרחב תורמת לעמותה בקבלת הכרה רחבה.
במקום לספק מוצר או שירות, עמותות חייבות להגיע לקהל יעד מגוון יותר שיכול לכלול מתנדבים, תורמים, נותני חסות עסקיים והציבור הרחב. אלה מסייעים בידה של העמותה להמשיך את פעילותה ולקיים את מטרתה החברתית. בשל המגוון של קהלי היעד, על עמותות להגדיר היטב כל פלח בין קהלי היעד.
הבדלים נוספים בין עסק פרטי ועמותה נוגעים להיבטים משפטיים, מיסוי, תרבות ארגונים ועוד והם אינם קשורים ישירות לשיווק ולכן לא אעסוק בהם במאמר זה.
כשעוסקים בשיווק לעמותות חשוב מאוד להתחבר למטרה החברתית. החיבור הערכי תורם לזיקוק ודיוק המסר לקהלי היעד השונים. כל פעולת שיווק משפיעה ישירות על אוכלוסייה מסוימת, בין אם מדובר באזרחים, בעלי חיים או הסביבה עצמה. זהו לדעתי ההבדל הגדול והמשמעותי בין עסק פרטי ועמותה.
הי, אני כרגע בעלת עסק, אך אשמח להתייעץ לגבי הסבה לעמותה..
אשמח לתאם פגישה 🙂
אני נמצאת בחו״ל כרגע, בברזיל, אז זמינה או במייל או בוואטסאפ:
0502280700
תודה רבה מראש
רויטל
לא מצליחה להוסיף בקוביה המיועדת את כתובת האתר, אז הנה היא:
http://Www.ivritclub.com