לא אחת אני פוגשת עמותות שהפעילות שלהן התרחבה והחליטו לפעול בערוץ שיווק נוסף – אתר אינטרנט, ניוזלטר, פייסבוק וכדומה. לפעמים העמותה מתברכת במתנדבים בעלי ידע בערוץ שיווק דיגיטלי זה או אחר שמסייעים לעמותה להפעיל עוד ערוץ שיווק שלא היה פעיל עד אותו זמן. בדר"כ ברגע שמתקבלת החלטה כזו יש התגייסות של משאבים (כסף וזמן עבודה) כדי להוציא לפועל את יישום ערוץ השיווק שנבחר.
לעיתים ההחלטה להפעיל ערוץ שיווק נוסף לעמותה היא שרירותית וכמו שכתבתי נובעת מהזדמנויות שנוצרות ש"חבל לפספס". לפני שאתם רצים עם ההחלטה הזו, חישבו קודם האם הפעלת ערוץ שיווק נוסף לעמותה הוא תהליך נכון והאם הוא בכלל חלק מתכנית השיווק השנתית.
למה אני מתכוונת? אני אתן כמה דוגמאות:
- ניקח לדוגמה עמותה שהיא תנועת נוער עם סניפים בארץ ובעולם. בין היתר העמותה מפעילה תכניות קהילתיות נוספות. האם נכון לפתוח דף פייסבוק עסקי לכל סניף של התנועה? האם לפעילויות האחרות שאינן במסגרת תנועת הנוער, כדאי לפתוח דפי פייסבוק נוספים?
ומה לגבי אתר האינטרנט – אתר אחד לכל הפעילויות או כמה אתרים? - נניח ויש מתנדב או עובד בעמותה שיודע לבנות ניוזלטר. כל מנכ"ל ישמח על היוזמה הזו. אבל האם יש לעמותה רשימת תפוצה מתאימה למטרת הניוזלטר? אם רוצים לפנות לתורמים רשימת התפוצה צריכה להכיל תורמים או נמענים שיש להם פוטנציאל לתרום.
אלו רק שתי דוגמאות שממחישות את הנחיצות של תכנית שיווק שנתית לעמותה.
תכנית שיווק שמחשבה ותכנון מאחוריה, עושה סדר ועוזרת לכם לתכנן פעילויות שיווק ממוקדות כדי להגדיל את מספר התורמים, החברים, המתנדבים, להעמיק את הקשר של העמותה עם קהל המוטבים ולהעלות את המודעות למטרה החברתית.
עם תכנית שיווק לעמותה יהיו לכם אבני דרך בעזרתן תגיעו ליעדים שהצבתם ותגשימו את המטרות החברתיות של העמותה.
הצעדים לבניית תכנית שיווק לעמותה
1. מה עבד וישאר בתכנית – ומה לא
לפני כתיבת תכנית השיווק החדשה, כיתבו לעצמכם אילו פעולות שיווק עבדו לכם ואילו שלא הניבו את התוצאות אליהן שאפתם להגיע.
כדי לבחון את יעילות פעולות העבר העלו את השאלות המנחות הבאות (וענו עליהן בפירוט):
- מה קיוויתם להשיג בעזרת פעולת השיווק או הקמפיין?
- האם השגתם את המטרות והיעדים?
- מה היתה הפעולה המוצלחת ביותר ואיזה תוצאה קיבלתם?
- מה לא עבד כמו שקיוויתם או ציפיתם?
- מה לעשות אחרת בפעם הבאה או לשקול גישה אחרת?
- האם ניתן לעשות שימוש חוזר באחד מהנכסים (צילום, תוכן כתוב, תוכן וידאו) לצורך אסטרטגיות או קמפיינים עתידיים?
התשובות לשאלות האלה יתנו לכם כיוון לגבי מה עבד ולהמשיך איתו או פעולות שלא עבדו ואולי כדאי לוותר עליהן.
2. בחרו את מטרה שיווקית עיקרית אחת
נכון שהייתם רוצים גם להשיג יותר תורמים, עוד מתנדבים, עוד חברים לעמותה, עוד השפעה חברתית ולהגדיל מודעות. במצב הנתון שרוב העמותות בישראל מוגבלות במשאבים, מאוד קשה להצליח בשיווק כשמתפזרים על כל היעדים השיווקיים.
בחרו לכם יעד שיווקי אחד עיקרי ועוד שני יעדי משנה ותתמקדו בהם.
3. הישארו רלוונטיים
עם כל מה שקורה בעולם היום, התחרות על תשומת לב של קהלי היעד גדולה. מה גם שאנחנו מוצפים במידע מכל כיוון אפשרי. זאת הסיבה שעמותות צריכות לעבוד קשה מתמיד כדי לבלוט ולהישאר רלוונטיות לקהלי היעד שלהן.
שאלו את עצמכם האם יש טרנדים עדכניים שכדאי צריך לשלב באסטרטגית השיווק של העמותה. למשל, מי חשב שטיק טוק, הרשת החברתית שמבוססת על העלאת סרטונים בשילוב מוסיקה ואפקטים תהיה הטרנד הבא בשיווק. נכון להיום (פברואר 2021) כאשר אנחנו חודש לפני בחירות, רבים הם הפוליטיקאים המשתמשים בטיק טוק כדי להשפיע על ציבור הבוחרים בישראל. האם טיק טוק הטרנדית מתאימה כערוץ שיווק של העמותה?
בנוסף, נצלו אירועים משמעותיים על לוח השנה כמו חגים, ימי זיכרון כדי למנף את העמותה בתוכן רלוונטי ולהגדיל את המעורבות והעניין של הקהל במטרות העמותה.
4. אפיינו את קהל היעד של העמותה
תייצרו "פרסונה" של דמות קהל היעד וכוונו אליה את הקמפיינים השיווקיים. לדוגמה, מיהו המתנדב המדויק לעמותה שלכם? אפיינו לפי: גיל, השכלה, מעמד סוציו-אקונומי, העדפות חברתיות, אזור מגורים, שפה וכו'. כך אתם יוצרים דמות/אישיות אליה אתם מפנים את המסרים השיווקיים.
5. כיתבו מסר משכנע
זה אולי החלק הכי הקשה בכתיבת תכנית השיווק לעמותה – לגרום לקהל היעד לשים לב מספיק זמן כדי לבצע את הפעולה הרצויה כמו לתרום, להתנדב או להרשם לפעילות של העמותה.
חישבו על כל הטוב שהעמותה עושה לקהילה שלה והחלק שלכם בו ומשם תתחילו לכתוב רשימה של מסרים לקהל היעד. מהו הייחוד של העמותה, איך התרומה או ההתנדבות תעזור לקהילת המוטבים של העמותה. אם קהל היעד בתכנית השיווק הוא קהל מוטבים, אנשים שיהנו באופן ישיר מהשירות של העמותה, כיתבו מסרים שמדברים על התועלות הישירות של חברות בעמותה. כאן נכנסת כמובן היצירתיות, שהיא החלק הכי כיפי בתהליך.
ברגע שיהיו לכם מספר מסרים מובילים תוכלו להתאים אותם כל פעם בערוץ שיווק אחר.
6. בחרו בערוצי השיווק המתאימים ביותר לעמותה
לכל ערוץ שיווק יש יתרון שונה ולכן אתם צריכים לפנות עם המסר שלכם ב"שפה" של הערוץ. אם תכתבו בפייסבוק פוסטים כמו שאתם כותבים מאמרים באתר, אנשים יחושו אי נוחות ולא יבינו מה כוונתכם ויתכן שיתעלמו מהמסר שלכם.
כדי למקסם את ההשפעה של תכנית השיווק, חשוב שתתאימו את העברת המסר בהתאם ליתרונות של ערוץ השיווק הספציפי.
הנה חמשת ערוצי השיווק הדיגיטליים הפופולריים ביותר עבור עמותות והשימוש המיטבי בהם:
פייסבוק: פייסבוק מעולה להצגת השפעה, הגדלת החשיפה לקהל היעד ומאפשרת יצירת שיח ומעורבות בקרב אוהדי העמותה. השיח יכול להיות גם לא פורמלי, מה שנותן לאוהדים תחושה של שהעמותה נגישה.
שיווק בניוזלטר: שיווק באמצעות הניוזלטר הוא לקהל של אנשים שביקשו לקבל מידע ומסרים מהעמותה ולכן היא פלטפורמה אינטימית יותר. בניוזלטר אתם יכולים להרגיש בנוח לשאול שאלות גדולות (למשל "האם תתרום 300 ש"ח?"), או הזמנה ספציפית (לדוגמא "הירשמו לאירוע שלנו ביום שלישי.").
אתר אינטרנט: אתר העמותה הוא הפנים של העמותה. זה המקום אליו אנשים ילכו לברר פרטים נוספים על כל מה שקורה בעמותה – מי מנהל את העמותה, איזה פרוייקטים העמותה יוזמת, איך ליצור קשר. אנשים יחפשו גם מידע על ייעוד העמותה וחזון שלה כדי להבין אם הם מתחברים אליהם. המידע באתר יכול להניע אנשים לפעולה; לתרום או להתנדב למשל.
בלוג: כתיבת בלוג באתר העמותה הוא השקעה משתלמת. בלוגים מביאים יותר תנועה לאתר שלך, מספקים תוכן הניתן לשיתוף, בונים עניין קהילתי במטרה החברתית וממצבים את העמותה כמובילה בתחומה. כל תוכן שתכתבו מתאים לבלוג, החל מעדכונים קצרים ועד מאמרים, סרטוני וידאו, גלריות תמונות. הבלוג הוא מקום נפלא להפגין בו השפעה ולשתף את המסר שלכם.
פרסום מודעות בגוגל: תכנית המענקים של גוגל לעמותות מעניקה עד 10,000 דולר בחודש לפרסום חינם, לעמותות שעומדות בתנאי הזכאות ומאפשרת לעמותות קטנות וגדולות לנצל את יכולתו של הפרסום בגוגל להגיע לקהלים חדשים וגדולים יותר.
שימו לב, בחרו לפעול רק בערוצי השיווק שמתאימים להעברת המסר של העמותה שלכם ובהם תהיה לכם את ההשפעה הגדולה ביותר.
אם העמותה שלכם קטנה ובעלת משאבים מצומצמים אני ממליצה להשקיע באתר אינטרנט תדמיתי עם תוכן מלא על העמותה, שאליו תוכלו תמיד להפנות אנשים ללמוד על העמותה ובנוסף פעלו בפייסבוק. למרות שהפרסום בגוגל דורש מומחיות מסוימת, אני מציעה להגיש בקשה למענק של גוגל לעמותות ולהשקיע בקורס דיגיטלי לאחד העובדים, כשהכוונה היא שהוא יבצע את הפירסום.
מילה אחרונה לסיום…
העמותות שמשקיעות זמן ומחשבה ביצירת תכנית שיווק אסטרטגית עם מטרות ברורות רואות את ההשפעה על הקהילה שלהן וחוות גידול וצמיחה של הארגון.
[…] שמשווקים בצורה עקבית ומסודרת העמותה תגיע לעוד אנשים שזקוקים […]