קשר או כשל – על המתח בין השיווק למכירות

כולנו למדנו בשיעורי המתמטיקה ששני קוים מקבילים לעולם לא נפגשים. ככה זה לפעמים בין מחלקות השיווק והמכירות. למרות שמדובר באותה חברה ולמען מטרה משותפת – הגדלת המכירות והרווחיות – כל צוות עובד על המטרות שלו כאילו הם לא עובדים באותה חברה.

זהו מצב מתסכל עבור מנהלי השיווק מכיון שהם באמת עושים הכל כדי להכין חומרי עזר ויצירת מודעות למותג לצוות המכירות, מתוך ההבנה שתהליכי השיווק מכינים את הלקוח לסגירת העיסקה ע"י מנהלי המכירות.

בפוסט הזה אני רוצה להעלות מספר אתגרים, שמנהלי שיווק מתמודדים איתם מול מחלקת המכירות. וכמובן, איך לא, להציע טיפים, שיאפשרו שיתוף פעולה פורה יותר עם מחלקת המכירות ויוביל בסופו של דבר להצלחה עסקית משותפת.

נקודות הכשל בין השיווק למכירות

יעדים – מחלקת השיווק מתמקדת לרוב ביצירת מודעות, גיוס לידים, טיפוח לקוחות פוטנציאליים וחיזוק המותג. מחלקת המכירות מתמקדות בסגירת עסקאות והגדלת הכנסות. פערים אלה מייצרים חיכוך

מדידה – מחלקת השיווק מודדת הצלחה באמצעות מדדים כמו חשיפות ושיעורי המרה. יש פעולות שיווק שאינן נמדדות כמותית כמו הצלחה של כנס לקוחות, יצירת ברושורים ותכנים שיווקיים. מחלקת המכירות מודדות הצלחה בעיקר באמצעות מדדים כמותיים כספיים כמו מספר עסקאות שנסגרו, גודל העסקאות ורווחיות מהן. חוסר התאמה זה במדדים מקשה על הערכת יעילות פעילות משותפת ועל חלוקת קרדיט.

חוסר אמון  וחוסר תקשורת בין מחלקת השיווק והמכירות עלול להוביל לחוסר שיתוף פעולה, חוסר נכונות לתקשר ולעבודה לא יעילה. 

טיפים לבניית קשר שמגשר על הכשל

  • כמנהלת שיווק, הנחת המוצא היא שעבודה משותפת חיונית להצלחת הארגון. מבחינתי האחריות ליצירת שיתוף הפעולה היא שלי כי אני יודעת, שכאשר מנהלי השיווק והמכירות עובדים יחד הם מצליחים לפתח תוכניות משותפות, לייצר לידים איכותיים ולסגור יותר עסקאות.
  • תקשורת פתוחה וכנה, שיתוף פעולה הדוק והכרה הדדית בחשיבות עבודתן. מנהלי השיווק צריכים להקשיב לצרכים של מחלקת המכירות וללכת איתם יד ביד על מנת שיבינו ששתי המחלקות תורמות להצלחה של הארגון.
  • הגדרה משותפת של יעדים ומדדים משותפים ברורים, מדידים וניתנים להשגה, יבנו אמון בין המחלקות ויסללו את הדרך למען הייעוד והחזון של הארגון.

בסופו של יום מחלקות השיווק והמכירות אחראיות על צינור הזנת החמצן לחברה – חשיפה למותג, הגדלת כמות הלידים וסגירת עסקאות. כאשר יש שיתוף פעולה יעיל בין שתי המחלקות הארגון כולו מרוויח יותר.