נגיף הקורונה ממשיך להשפיע על כלכלות העולם. עסקים נלחמים כדי לשרוד וברור ששיווק הוא חלק משמעותי מההתאוששות שלהם.
עד כמה משמעותית ההשפעה של הנגיף על שיווק ומכירות של חברות ועסקים? אנחנו מבינים שהמשבר משפיע על ענפים מסוימים הרבה יותר מאחרים. עסקים שנחשבים חיוניים, כמו מזון, מוצרי הגיינה ושליחויות, מתקשים לעמוד כרגע בביקוש. חברות שמספקות שירותים שלא ניתן לצרוך כיום נמצאות במצב קשה יותר.
חברות שנמצאות במצב המסוכן ביותר הן אלה שלא עומדות במבחן הזמן ולא הצטרפו למהפכת השיווק הדיגיטלי, למשל חברות שאין להם אתר אינטרנט או שאינן מנהלות את הפעילות ברשתות חברתיות.
אני מקבלת המון פניות מבעלי עסקים שלא מחזיקים בכלל בשום נכסים דיגיטליים והסתמכו אך ורק על שיווק "מפה לאוזן". בעלי העסקים מספרים שהם איבדו לקוחות ובאופן טבעי ההכנסה שלהם ירדה.
במאמר זה השתדלתי להביא נתונים מעניינים על השפעתו של משבר הקורונה על הפעילות העסקית בעולם. מה קורה בעולם השיווק? עד כמה מושפע שוק הפרסום הממומן מהמשבר? אילו מגזרים משקיעים יותר בפרסום ואילו פחות? האם לקוחות נוטים כעת לפתוח יותר הודעות שיווק באימייל?
המאמר מבוסס על נתונים שהתפרסמו ב- Influencer Marketing Hub
ההשפעות בתחום השיווק והמכירות רלוונטיות באותה מידה הן לחברות קטנות יותר והן לחברות גדולות יותר
ההשפעות של וירוס הקורונה תופסות לחברות קטנות וגדולות כאחד. חברות שנבדקו בחודש מרץ 2020 מראות שגם חברות קטנות, עם פחות מ -50 עובדים, או גדולות, עם למעלה מאלף עובדים הביעו דאגה. שום עסק לא נמלט מהשפעת הנגיף.
נכון שעסקים קטנים רבים נמחקו וחדלו מלהתקיים, אבל אלה ששורדים – מותגים קטנים וגדולים יצטרכו לתכנן היטב את אסטרטגיית השיווק שלהם ולפלס את דרכם להתאוששות העסקית במצב בו הכלכלה במשבר.
62% מהקונים בארה"ב טוענים שהם קונים באינטרנט יותר מאשר לפני הקורונה
הנתון הזה לא מפתיע. רוב מדינות העולם היו בסגר במשך כחודשיים בתקופת התפרצות המגיפה, מה שהוביל אנשים לצרוך מוצרים ושירותים באונליין. גם עסקים שעסקיהם התבססו על שירות פנים מול פנים, כמו מטפלים, פסיכולוגים, מורים פרטיים, הסתגלו למעבר לאונליין ומקיימים פגישות בזום.
בישראל, אנחנו בסגר שני שמגביר את הרכישות אונליין.
פייסבוק הסירה 7 מיליון פוסטים לשיתוף מידע כוזב על וירוס הקורונה
מי לא מכיר את תיאוריות הקונספירציה, אשר צצות בכל פעם שיש אירוע גדול, שהיקפו במקרה מגפת הקורונה, גלובלי? חלק גדול מ"שיווק הקונספירציות" במהלך החודשים האחרונים שותף בפייסבוק.
עם זאת, פייסבוק ניסתה בבירור להפחית מקרים של שיתוף תיאוריות קונספירציה של המגפה ברשת החברתית. היא הסירה 7 מיליון פוסטים ברבעון השני של השנה בגין הפצת מידע כוזב על נגיף הקורונה, כולל תכנים שקידמו אמצעי מניעה מזויפים ותרופות מוגזמות (שחלקם עודדו על ידי פוליטיקאים בעלי פרופיל גבוה).
פייסבוק הסירה ברבעון השני כ-22.5 מיליון פוסטים המכילים דברי שנאה, לעומת 9.6 מיליון ברבעון הראשון. היא גם מחקה 8.7 מיליון פוסטים שקשורים לארגונים קיצוניים, לעומת 6.3 מיליון פוסטים ברבע הראשון.
69% מהמותגים צופים שיקטינו את ההוצאה על תקציב המודעות הממומנות בשנת 2020
בעוד שהסקר בוצע לפני סוף מרץ, החשש למצב הנוכחי היה ברור לעיני המשיבים. 69% מהם ציינו כי קיימת סבירות גבוהה שהם יקטינו את ההוצאה על תקציב המודעות שלהם השנה. יש להניח שחלק מהמשיבים הם מאזורים שהיו או עדיין בסגר וכבר הפסיקו קמפיינים של מודעות עבור מוצרים שהם אינם יכולים למכור כרגע.
שיעורי הפתיחה של ניוזלטר במגזר הקמעונאי עולים ב-25%
נתון מפתיע אולי, מתייחס לשיעורי הפתיחה של הודעות דיוור אלקטרוני של ניוזלטר שיווק בתקופה שבה הצרכנים נשארים בבית. שיעורי הפתיחה של הניוזלטרים עלו בשיעור של עד 25% בקמעונאות. ברור שלאנשים יש יותר זמן פנוי והם יכולים להקדיש יותר זמן לפתיחה ולקריאה של הניוזלטרים השיווקיים שהם מקבלים.
שינוי נוסף שקשור לגידול בשיעור פתיחת הניוזלטר השיווקי הוא שהאינטראקציות גדלו יותר במחשבים מאשר מהטלפון הנייד. מכיוון שיותר אנשים עובדים מהבית דרך המחשבים שלהם, לרוב יבדקו את האימיילים דרך המחשב ולא דרך הטלפון הנייד, כפי שעשו לפני פרוץ המגפה.
קריאת אימיילים דרך המחשב היא דרך עבודה פחות מסיחה מאשר גלישה בטלפון הנייד, בו קופצות כל הזמן התראות. כשדעתו של הצרכן אינה מוסחת הוא משקיע יותר זמן בקריאה של תוכן ארוך יותר.
שליחת ניוזלטר שיווקי באופן קבוע היא החלטה עסקית ש:
- תחזק את הקשר של בעלי העסקים עם הלקוחות שלהם ברשימת התפוצה.
- תגרום ללקוחות שלו לראות את בעל העסק כמומחה בתחומו.
- תגדיל את האינטראקציה והקניות מהעסק
34% ביטלו קמפיין פרסום לחלוטין
לקורונה השפעה משמעותית על קמפיינים לפרסום ממומן שתוכננו מראש. 34% מהמפרסמים טוענים שביטלו לחלוטין קמפיין ו-45% אותו הפסיקו אף שכבר התחילו לפרסם. 38% עצרו את כל מאמצי הפרסום החדשים עד מאוחר יותר השנה. בסך הכל, 89% נקטו פעולה מסוימת בתקציבי המודעות שלהם.
עלייה במותגים המדווחים שהגדילו את תקציב פרסום המודעות
לרבים יש עדיין השקפה חיובית לגבי פרסום. 22% מהמותגים טוענים שהם מוציאים יותר על מודעות פרסום. באופן לא מפתיע עיקר הגידול בפרסום מגיע ממותגים שמוכרים בעיקר מוצרי יסוד בעלי ביקוש גבוה יותר ושאינם חיוניים נישתיים.
לסיכום, ההשפעה של המגפה לא פוסחת על אף מותג, עסק קטן או גדול. יש עסקים שהצליחו למנף את התקופה לשיווק המוצרים והשירותים שלהם ויש כאלה שנאלצו לוותר על תקציבי הפרסום.
עסקים נדרשים לנוכחות דיגיטלית, יצירתיות ועקומת לימוד מתמשכת כדי להשאר בתודעת קהל היעד.