כמי שחיה ונושמת את עולם השיווק הדיגיטלי, אני אוהבת לחקור את החידושים וזה גם מצופה ממני תכלס. "מבוגרים" כמוני או "בומרים" בשפת הצעירים מסתייגים מטיקטוק, שנראה להם כעולם ששייך לגמרי לצעירים.
אבל אני קפצתי ראש לתוך טיקטוק והתאהבתי.
למי שלא מכיר, טיקטוק היא אפליקציה לשיתוף תוכן בסרטונים של עד 60 שניות. הפריצה הגדולה של האפליקציה בגירסתה הנוכחית (שהיתה מיוזיקלי לפני כן) התרחשה בתחילת התפשטות מגיפת הקורונה, אי שם במרץ 2020. אנשים במדינות שונות בעולם היו בסגר ומצאו את הטיקטוק כפלטפורמה להביא לידי ביטוי את היצירתיות שלהם.
איזה תוכן אנשים מעלים? אתגרי ריקוד, סיפורים אישיים, חוויות מחיי היום-יום, מתכונים, טיפים עסקיים, סרטונים על חיות המחמד או כל רעיון אחר שעולה. באמת שאין גבולות ליצירתיות בטיקטוק.
השפעת הקורונה על המשחקים האולימפיים
בשל החשש מהדבקות של נגיף הקורונה בכפר האולימפי, אולימפיאדת טוקיו 2020 (אוגוסט 2021) התקיימה ללא קהל. הספורטאים האולימפיים התחרו מול כסאות ריקים, ללא אוהדים, ללא מחיאות כפיים, ועם מינימום של תקשורת שמסקרת בראיונות אישיים כי האינטראקציה היתה אסורה.
מה החידוש שהביא הטיקטוק לאולימפיאדה?
עד אולימפיאדת טוקיו 2020 ראינו את הספורטאים בעיקר דרך רשתות הטלוויזיה וראיונות בעיתונות והם היו ממלכתיים ולא נגישים. כללי המדיה החברתית באולימפיאדה היו מחמירים. השנה, הוועד האולימפי הבינלאומי הקל על ההנחיות, ואיפשר לספורטאים האולימפיים להשתמש בטיקטוק.
באולימפיאדה בטוקיו הספורטאים השתמשו בטיקטוק כדי לתת לקהל האוהדים ברחבי האינטרנט הצצה לחיים בכפר האולימפי. החל מביקורת על חדר אוכל, דרך סרטונים שמראים את מיטות הקרטון הידועות לשמצה ועד סרטונים מהאימונים בחדר הכושר ובאולמות לפני התחרויות. הם הראו סירטונים שהציגו את כל השירותים החינמיים והמתנות שהם קיבלו כמו טיפולי מניקור, תספורת במספרה, נעלי ספורט ממותגות, שירות כביסה ועוד.
המשתמשים באפליקציה גילו מהר מאוד את הצד האישי של הספורטאים ואת ההומור שלהם ורבים מהספורטאים הפכו לוויראליים בטיקטוק לאורך כל המשחקים וחיברו את האוהדים אליהם באופן ישיר ובלתי אמצעי.
מיהם הספורטאים הויראליים והמעניינים בטיקטוק
- אילונה מאהר Ilona Maher חברת נבחרת הרוגבי של ארה"ב
- סאם פריקר Sam Fricker חבר נבחרת הקפיצה למים של אוסטרליה
- טום דיילי Tom Daley חבר נבחרת הקפיצה למים של בריטניה
אילונה מר
שחקנית הרוגבי של נבחרת ארה"ב אילונה מאהר פרסמה מדי יום במהלך שהותה באולימפיאדה סרטונים מצחיקים והומוריסטיים שמתארים את החוויה אישית שלה. היא צברה מיליוני צפיות בהרבה מהסרטונים שלה. היא רצתה להראות שהספורטאים האולימפיים הם אנשים רגילים בעלי חוש הומר שאוהבים לצחוק.
סימן ההיכר שלה בסרטונים מהאולימפיאדה היה כובע הנבחרת של המותג ראלף לורן. באחד הסרטונים היא צחקה ואמרה שהיא מחכה להצעה מראלף לורן לקמפיין פרסומי.
החשבון של אילונה בטיקטוק https://vm.tiktok.com/ZSJnjSMNM/
סאם פריקר
סאם בן ה-19 מעבר להיותו קופץ למים אולימפי הוא גם איש עסקים שמקדם צימצום השימוש בקשי פלסטיק. סאם משתמש בטיקטוק באולימפיאדה כדי להראות את חיי היום-יום שלו בכפר האולימפי. הוא מספר מהו המאכל האהוב עליו בחדר האוכל האולימפי (כיסונים), הוא עונה על שאלות שהוא מקבל בתגובות כמו איך עושים כביסה בזמן השהות, איך נראים הבניינים בכפר וגם איך נראים האימונים.
סאם הוא בחור צעיר ואטרקטיבי, בעל גוף אתלטי בנוי לתלפיות. הסרטונים שלו צברו 42.3 מליון לייקים ויש לו 1.1 מליון עוקבים בטיקטוק.
איך מבינים שלסרטונים שלו היתה השפעה? אנשים שצפו בתחרויות הקפיצה למים זיהו אותו והעלו סרטונים מתלהבים. הנה אחד מהם.
החשבון של סאם https://vm.tiktok.com/ZSJnjBo5Y/
טום דיילי
טום השיג מדליה אולימפית בטוקיו בקפיצה למים אך הוא שבר את הרשת עם תחביב הסריגה שלו. מה שיפה הוא שחשבון הטיקטוק שלו לא מציג סרטונים שלו סורג. הוא צולם ע"י אנשים אחרים – כאלה שתפסו אותו בטלוויזיה שלהם – כשהוא סורג קארדיגן בעודו יושב על שפת הבריכה או ביציעים בזמן צפייה במתחרים אחרים.
ההתייחסות שלו לסריגה בחשבון הטיקטוק שלו בסרטון שהוא העלה כשהוא סיים את הקארדיגן וצרף את הכיתוב "סיימתי את הקארדיגן האולימפי שלי". הסרטון קיבל 3.5 מליון לייקים.
החשבון של טום https://vm.tiktok.com/ZSJn2KJNp/
ומה בישראל
כמו שנראה, האיגוד האולימפי הישראלי ורשתות התקשורת הגדולות בישראל לא ממש הבינו את השימוש באפליקציית הרשת החברתית טיקטוק. לאורך ימי האולימפיאדה הסרטונים שלהם הראו ראיונות מצולמים כמו לטלוויזיה כשרואים את המראיינים או את הספורטאים עומדים ללא תנועה ומחזיקים את המיקרופון שמחובר לחוט ארוך ומדברים.
לסיכום
הספורטאים שניצלו את הטיקטוק חיזקו את דמותם כמותגים ואם לא היו מותגים לפני כן, הפכו למותגים חזקים. חיזוק מותג הוא פתח רציני לקבלת חסויות, השתתפות בקמפיינים פרסומיים והגדלת הכנסות. וכמובן תהילה.
רוב הספורטאים שחזרו לביתם מהאולימפיאדה, כמו אילונה מאהר, מנסים לנצל את 15 דקות התהילה שלהם ולהמשיך את מומנטום הפירסום עם התמדה בהעלאת סרטונים ברמה יום-יומית.
הרשת החברתית טיקטוק מרתקת והיא חלק מעולם השיווק. כדאי ורצוי לנצל אותה לשיווק עסקים.