אתם בוודאי יודעים שאסטרטגיה שיווקית היא חובה עבור העסק שלכם. שיווק הוא הגורם שעוזר לכם להפיץ את הבשורה על העסק שלכם וגם להשיג לקוחות חדשים. אם מעולם לא בניתם אסטרטגיה שיווקית לעסק שלכם יכול להיות שאתם צריכים הכוונה ממוקדת וברורה ממה להתחיל ואיך לעשות זאת בעצמכם.
כדי לעזור לבעלי עסקים לבנות אסטרטגיה שיווקית וליישם אותה, יצרתי תהליך פשוט בן שישה שלבים שיעזור לכם להשיג תוצאות מוכחות:
- העריכו את מצב העסק
- קיבעו את מידת ההשקעה בשיווק
- הגדירו את יעדי השיווק
- זהו את קהל היעד
- קיבעו את פעולות השיווק
- כיתבו תוכנית שיווק שתקדם אתכם להגעה ליעדים
1. העריכו את מצב העסק
חשוב שתבינו מה הסטטוס העסקי שלכם כדי שתוכלו לקבוע את היעדים השיווקיים המתאימים ביותר.
הכלי העסקי שיכול לעזור לכם להעריך ולנתח את מצב העסק הוא ה- SWOT. SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) הם ראשי תיבות באנגלית לחוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים.
ניתוח SWOT מועיל בעת בניית אסטרטגיית השיווק שלכם מכיוון שהוא מאפשר להתבונן באופן אובייקטיבי על העסק ולקבוע את התחומים שבהם העסק מצליח ומה תרצו לשפר.
לדוגמה, יכול להיות שכבר ביססתם נוכחות ברשתות החברתיות – זו חוזקה, אבל אתם לא משיגים מספיק תנועה לאתר האינטרנט שלכם כפי שהייתם רוצים – זו הזדמנות ששווה לעבוד עליה.
כשמבצעים את ניתוח ה- SWOT, בודקים גם את המתחרים המובילים שלכם. דרך טובה לדעת איזה הזדמנות לנצל היא לעקוב ולנתח את השיווק שהמתחרים עושים, איפה הם מצליחים ואיפה הנוכחות שלהם קטנה יותר. במקומות שהם פחות בולטים זהו המקום עבורכם להתבלט. לדוגמא, כשמבצעים חיפוש על מילות המפתח של העסק שלכם, האם מתקבלות מודעות של המתחרים?
התבוננות בעסק שלכם ובמתחרים, תהווה בסיס להמשך בניית האסטרטגיה השיווקית לעסק.
2. קיבעו את מידת ההשקעה בשיווק
ההשקעה בשיווק נמדדת במשאבי תקציב וזמן.
תקציב
בואו נהיה מציאותיים, שיווק עולה כסף! תחשבו מהו התקציב שאתם באמת יכולים להשקיע בשיווק העסק שלכם. רוב העסקים החדשים מקצים 12-20% מההכנסות שלהם לשיווק ואילו עסקים מבוססים וותיקים יותר מקצים 6-12%.
זמן
פרמטר נוסף שיש להגדיר הוא כמה זמן פנוי לכם להשקעה בשיווק. אנחנו יודעים שחשוב להשקיע בפיתוח העסק כדי להתקדם ומאוד קל "לשכוח" את השיווק. אבל כשיש מטרות ויעדים צריך לתחום גם זמן השקעה בשיווק. תגדירו לכם מספר שעות בשבוע לצורך שיווק ותסמנו אותן ביומן.
3. הגדירו את יעדי השיווק
אנחנו מתקדמים עם ההבנה השיווקית של העסק וכעת הגיע הזמן להגדיר את היעדים השיווקיים לשנה הקרובה.
אני רוצה להציע לכם עוד כלי עסקי והוא הגדת היעדים והמטרות עפ"י SMART. הכוונה ב- SMART (specific, measurable, achievable, realistic, and time-specific) היא למטרה שהיא ספציפית, מדידה, ברת השגה, מציאותית ומוגדרת לזמן מסוים.
מטרה לדוגמה יכולה להיות: להגדיל את מספר הכניסות לאתר שלכם ב-5% בתוך חצי שנה.
אתם יכולים לקחת גם מטרות קצת יותר רחבות ולהכניס אותן לסעיפי ה-SMART:
- בניית נוכחות המותג באונליין
- יצירת לידים
- הגברת המודעות למותג
- חיבור ומעורבות עם הקהל שלכם
4. זהו את קהל היעד של העסק
לפני גיבוש אסטרטגיית השיווק, חשוב שתדעו מיהו קהל היעד אליו אתם מכוונים את השיווק שלכם. קהל היעד משתנה בהתאם למספר גורמים, כולל סוג העסק שלך, האזור גיאוגרפי, מין/מגדר, גיל, מעמד סוציו-אקונומי ועוד. אבל הדבר החשוב ביותר הוא להבין אילו מהפרמטרים שהזכרתי מתאימים כדי להגדיר את קהל היעד של העסק שלכם.
קהל היעד הרבה פעמים מכתיב את אסטרטגיית השיווק לעסק. לדוגמה, אם קהל היעד שלך הוא בעיקר מהדור הצעיר, סביר להניח שמודעות דפוס לא יהיו הדרך הנכונה להגיע אליו. אבל אם למשל קהל היעד שלכם שכונתי, במקרה שיש לכם בית קפה, מודעות מודפסות המחולקות בתיבות הדואר יכולות להיות בהחלט אפקטיביות לשיווק.
5. קיבעו את פעולות השיווק
אחרי שקבעתם מטרות שיווקיות והגדרתם את קהל היעד, הגיע הזמן לכתוב תכנית השיווק ולהחליט אילו פעולות תבצעו.
איך בדיוק מחליטים על פעולות השיווק לביצוע?
זה כבר יחסית פשוט. לוקחים כל אחת מהמטרות והיעדים השיווקיים שקבעתם, בוחרים את ערוצי השיווק לפעול בהם (לא כל ערוץ שיווק מתאים לכל עסק) ופורטים אותם לפעולות השיווק שצריך לבצע כדי להגיע למטרות האלה.
כדי להמחיש נמשיך עם הדוגמה שבה הגדרנו "הגדלת הכניסות לאתר ב-5% בחצי שנה". איזה פעולות כדאי לבצע:
- טיוב התוכן באתר עפ"י מילות מפתח. פעולה זו תעזור לאתר לעלות בתוצאות החיפוש בגוגל.
- פרסום ממומן ע"י מודעות בגוגל.
- פרסום ממומן בפייסבוק עם הנעה לפעולה ומעבר לאתר שלכם.
- כתיבת תוכן ברשתות החברתיות (לא בהכרח ממומן) שמעודד לקוחות פוטנציאלים להכנס לאתר.
- שיווק באמצעות ניוזלטר. כתיבת תוכן מסקרן שיוביל לבלוג באתר, לדפי נחיתה וכו'.
אחרי כתיבת פעולות השיווק בידקו מול התקציב שהקציתם לשיווק האם אתם יכולים לעמוד בכל המשימות השיווקיות.
6. כיתבו את תכנית שיווק
מזל טוב! כעת יש לך את כל חלקי הפאזל שמרכיבים את האסטרטגיה השיווקית לעסק שלכם. המשימה הבאה היא פשוט לרשום את כל המשימות לביצוע ולתעדף אותן. כיתבו את התכנית בחלוקה חודשית בצורה מפורטת ככל שניתן עם רשימת מטלות שתוכלו ליישם ולבצע.
תכנית שיווק מפורטת עם סדר פעולות מתועדף תהפוך את השיווק שלכם להרבה יותר נגיש, מה שיעזור לכם לעמוד בה.
אל תשכחו למדוד! בכל חודש בחנו אילו פעולות שיווק הצליחו ואילו פעולות צריכות התאמה ושיפור.